Hybridiauto säästää lompakkoa ja ympäristöä!

Ei lataamista, ei akun vaihtoa, pienemmät polttoainekustannukset ja minimaaliset päästöt. Hiljainen ja luotettava Toyotan hybridi säästää ympäristöä ja ajamisen kustannuksia, ja on käytössä äärimmäisen mukava.

Napin painallus ja Toyota C-HR on käynnissä. Sen tosin huomaa vain kojelaudan valosta, sillä paikalla ollessaan hybridiauto on lähes äänetön.

Vesijärven Auton myyntipäällikkö Ari Koivisto kääntää auton moottoritielle ja naksauttaa vakionopeudensäätimen päälle. Auto tunnistaa edellä ajavan vauhdin, pitää turvavälin tasaisena sekä kiihdyttää ja jarruttaa moottorillaan letkan mukana.

-        Hybridiautolla ajaminen on äärimmäisen mukavaa ja pehmeää. Toyotan hybrideissä automaattivaihteisto on vakiovaruste. Moottoritiellä ajaessa auto käyttää bensiini- ja sähkömoottoria, mutta liikkeelle lähdössä ja rauhallisessa taajama-ajossa auto kulkee itse tuottamansa sähkön voimalla. Kulutus yhdistetyssä ajossa jää isommallakin autolla noin neljään litraan sadalla kilometrillä, Koivisto kertoo.

Hybridien edelläkävijä

Toyota on hybridiautoilun edelläkävijä. Ensimmäinen sähkö- ja polttomoottorin yhdistänyt Toyota Prius lanseerattiin vuonna 1997 Tokiossa. Tällä hetkellä Priuksesta on myynnissä jo neljäs sukupolvi.

Yli 20 vuoden kokemus näkyy myytyjen hybridien määrässä. Toyota on yli 11 miljoonalla kappaleella maailman myydyin hybridiauto. Sen mallisto on myös markkinoiden puhtain ja tehokkain. Vuonna 2020 puolet kaikista Toyotan autoista tulee olemaan hybridejä.

-        Asiakkaat sekoittavat kaasuauton, sähköauton ja hybridin, ja kysyvät monesti, mistä hybridiä ladataan. Yllätys on aina yhtä suuri, kun kerron, ettei sitä tarvitse ladata lainkaan. Hybridimoottori lataa itsensä ajon aikana, Vesijärven Auton automyyjä Kari Parviainen naurahtaa.

Parviaisen mukaan kerran hybridin ostaneet eivät siitä kovin herkästi luovu.

-        Asiakkaat kehuvat automaattivaihteiston mukavuutta ja hybridimoottorin pientä polttoainekulutusta. Myös auton korkeana säilyvä jälleenmyyntiarvo on heille tärkeää. Käytetyt hybridit viedään melkeinpä käsistä.

Edullinen huoltaa

Huoltohallissa mekaanikko Terho Havumäki vaihtaa sukkelasti auton renkaita uusiin. Hän on huoltanut hybridiautoja pitkälti toistakymmentä vuotta.

-        Moottorin osalta hybridi on huoleton. Oikeastaan ainoa kohta, johon hybridiautossa voi tulla vikaa, on jarrut. Koska hybridiautossa moottori hoitaa suuren osan jarrutuksista, jarrut voivat kärsiä käytön puutteesta. Täyshybridiautossa on itse asiassa paljon vähemmän huoltokohteita kuin bensiini- ja dieselmalleissa, joten sen huoltaminen tulee edullisemmaksi.

Hybridiautojen luotettavuudesta ja käyttövarmuudesta kertoo sekin, että niitä myydään valtavan paljon takseiksi.

-        Ammattiautoilijoilla hybridien huoltovälit ovat yhtä pitkät kuin muillakin eli vuosi tai 15 000 kilometriä. Hybridien akut on suunniteltu kestämään ajoneuvon eliniän. Toyota antaa hybridiakuille peräti 10 vuoden tai 350 000 kilometrin akkuturvan, Havumäki vinkkaa.

Akkuturva ratkaisi

Akkuturva oli yksi syistä, joka sai lahtelaisen Jukka Kalliolehdon hankkimaan Toyota Yaris-hybridin viitisen vuotta sitten.

-        Alkuun puntaroin, uskallanko ostaa hybridiä, koska se oli vielä tuolloin melko uusi juttu. Toyotan akkuturva ratkaisi lopulta asian, eikä päätöstä ole tarvinnut katua. Etenkin kaupunkiajossa Yaris-hybridi kulkee kuin unelma ja sen kulutus on todella pientä, Kalliolehto kertoo.Kun Kalliolehdon puolison,

Johanna Ruottisen, autonvaihto tuli ajankohtaiseksi, pariskunta päätyi yhteistuumin Auris Touring Sport-hybridiin.

-        Johanna sai vanhasta autostaan romutuspalkkioedun, kun se käytettiin vähäpäästöisen auton hankintaan. Isomman auton kulutus on kaupunkiajossa yhtä pientä kuin Yariksen ja sillä on ilo ajaa myös pidempiä matkoja, Kalliolehto päättää.

Vesijärven Auto Oy

• Vesijärven Auto Oy on Osuuskauppa Hämeenmaan omistama tytäryhtiö.
  • Vesijärven Auto Oy:llä on neljä autotaloa: Vesijärven Auto Lahti, FordStore Lahti, Nelipyörä Hämeenlinna ja Nelipyörä Hyvinkää.
  • Merkkiedustuksia on yhteensä neljä: Lahdessa Toyota ja Ford, Hyvinkäällä Toyota ja Skoda, sekä Hämeenlinnassa Toyota, Skoda ja Mazda.
  • Täyden palvelun autotaloista löytyy kunkin merkin uusien autojen mallistot, laajat vaihtoautovalikoimat, huoltokorjaamopalvelut, maalaamo- ja peltikorjaamot, rengashotellit, varaosamyynti, autovuokraamot sekä katsastustoimintaa.

Katso paljonko täyshybridi säästää!

Vertaa nykyisen autosi käyttökustannuksia Toyota-hybridiin. Syötä tiedot laskuriin ja ylläty!

Varaa Toyota Hybridin koeajo osoitteesta toyota.vesijarvenauto.fi tai puhelimitse numerosta 03 871 5116.

Ota yhteyttä suoraan myyjiin tästä.